Minisemester, del 2: Nya Zeeland

17.01.2015 kl. 10:15

Efter vår vecka i Sydney anlände vi till Auckland på fredagen den 2.1. P.g.a. att vårt flyg anlände mitt i natten så hade vi bokat en shuttle färdigt till Nathalies host familjs hus. Sov alltså hos Nathalies host familj under våra tre nätter i Auckland.
Vi hade två hela dagar i Auckland. På lördagen for vi till centrum för att kolla runt lite. Nathalie visade runt lite och tillslut gick vi upp för Mount Eden för att få en vy över staden. Var också till en finsk butik, där jag köpte lite salmiak och Fazers blå. Lycka!! Förstår nu hur gott Fazers choko faktiskt är.
På söndagen for vi till Devonport och Takapuna. I Devonport åt vi lunch på ett kännt Café. Super gott! Gick också upp för en annan kulle för att ha en bättre vy över staden. Efter det for vi till Takapuna där vi simmade och låg på stranden en stund. En riktigt mysig stad och riktigt skönt att komma någonstans där det är lite mindre människor efter att man varit i Sydney.

På måndagen fortsatte vi vår resa med att flyga till Sydön. Mellanlandade i Christchurch före vi anlände till Queenstown där vi skulle spendera våra nästa fyra nätter. Checkade in på vårt hostel, som visade sig vara ganska dåligt. Men som tur är Queenstown en ljuvlig stad, vilket räddade oss.
På tisdagen åkte vi på en dagstour till kända Milford Sound. Fyra timmars bussresa dit, två timmar på en båt och fyra timmar tillbaka. Sjukt fina vyer och vädret var återigen perfekt. Sjukt vackert! Ett av de vackraste platserna jag sett! Inte konstigt att det sägs att Nya Zeeland är ett av de vackraste länderna i världen. Super bra dag!

På onsdagen var det dagen då vi skulle hoppa bungy. Nervösa och lite rädda satte vi oss i bussen som tog oss till Kawarau Brige, världens första bungy plats. Förstår inte riktigt att vi skulle göra det, men vi gjorde det! 43 meter högt och oj vilken adrenalinkick man fick. Skulle kunna göra det på nytt, helt klart! Och bra bilder fick vi också, ävem om det var en aning dyrt. Åt sedan lunch på kända Fergburger. Helt klart den bästa hamburgaren jag ätit! På kvällen for vi ut med våra australiensiska roomates. Gick typ på en pubcrawl, med ett besök till Icebaren. En riktigt kul kväll blev det.
På torsdagen hade vi inget planerat, så vi bestämde oss att fara upp för en kulle där man hade jätte fin utsikt över området och staden. Chillade där nästan resten av dagen, gick lite runt och tog en walkingtrack tillbaka ner till staden. Åt pizza på Domino's och sedan njöt vi bara. Queenstown är en stad dit jag gärna skulle åka tillbaka till. En liten stad, en super fin plats och massor att göra. Lite tråkigt var det att lämna det nästa dag.

På fredagen flög vi igen, den här gången till huvudstaden Wellington. Mellanlandade återigen i Christchurch före vi var tillbaka på nordön. Hade två nätter bokat på ett litet mysigt hostell med gratis frukost och wifi (funkade ändå nästan inte). Hade bara en hel dag i Wellington, vilket räckte bra då det inte finns så mycket att se egentligen. På lördagen gick vi lite runt, gick återigen upp för en kulle för att ha en 360 graders vy över staden och resten av dagen chillade vi bara. Inte konstigt att det kallas för the windy city, för blåste gjorde det. Skulle inte heller tro att det är huvudstaden då det är så litet (mindre än Helsingfors).
Måndagen blev en bussdag. Vi tog bussen från Wellington till Tongariro national park, där vi skulle gå den kända Tongariro Crossing, en 19,4 km lång hiking track.

På tisdagen gällde det! Vi tog en buss till startpunkten och sedan var det bara att börja gå. Var ju inte det säkraste, då det fanns risk för vulkanutbrott och vissa ställen var riktigt branta. Men vi klarade det! Det tog ungefär 7 timmar för oss att komma igenom det. Lite ont fick man ju i benen men man kände knappt det då allt var så fint. Sjukt fina vyer återigen. Overkligt egentligen. På kvällen gick vi till ända restaurangen som fanns för att äta fish and chips vilket man äter mycket av i Nya Zeeland. Gott!
Vår sista gemensamma dag i Nya Seeland spenderades på bussen tillbaka till Auckland. Riktigt skönt att åka buss, förutom att bussen vi åkte med var en sovbuss. Det var trångt och hälften av sätena var felsvänga. Men fina vyer återigen. Var tillbaka i Auckland senare på kvällen. På onsdagen var våra tre veckor över. Nathalie blev kvar i Auckland för ett par månader och jag tog flyget tillbaka till Australien och Cairns!