Minisemster, del 1: Sydney

17.01.2015 kl. 08:25

Min och Nathalies tre veckor långa "semester" började men en vecka i Sydney. På morgonen den 25. december tog jag tåget från farmen där jag varit i lite över 2 månader. Lite blandade känslor; lite ledsamt att inte vara hemma i Finland då det är jul och allt, ledsamt att lämna familjen (trivdes super bra efter en lite trög start) och samtidigt var jag ju jätte glad och excited över att äntligen träffa Natte och att det som vi så länge väntat på och planerat skulle äntligen börja! Åkte till flygplatsen och vet inte när jag senast börjat gråta av att se någo haha. Lycka och en liten lättnad kanske också.
Juldagen firades då med en portion pasta bolognese i cafeet bredvid hostellet och lite regn. Plus att vi hade fyra månader att ta ifatt.
På fredagen var det boxing day och den stora rean. Riktigt bra priser, men för mycket människor. Man rymdes knappt in i butikerna plus att det var långa köer till vissa butiker. Men något hittade vi i alla fall! :) På eftermiddagen åkte vi lite turistibuss runt i Sydney, vilket vi fortsatte med på lördag!

På lördagen blev det förutom bussåkande också lite mera turisterande. Kollade upp Harbour Bridge, Darling Harbour och Opera huset. Åt Harry's famous pies. På eftermiddagen tog vi tåget till Ikea för att äta lite köttbullar och annat gott. Och usch vad gott det var! Att känna doften av en kanelbulle efter typ 3 månader var ju nästan himmelskt! Plus att äta köttbullar och mos och lite lösgodis. Efter det rullade vi typ tillbaka till hostellet för att göra oss färdiga för "en" drink ute. Vi gick till närmaste baren med våra två holländska roomates och kvällen blev ju som den blev. Men roligt hade vi!

På söndagen gjorde vi inte så mycket, shoppade lite för att hitta något att ha på oss på nyåret.
På måndagen blev det en dagstour till Blue Mountains som tydligen är en av Australiens populäraste sevärdheter. Hade perfekt väder hela dagen vilket vår guide jämt berättade åt oss plus att han typ berättade sin livshistoria åt oss haha. Sött. Efter ungefär 2 timmars bussresa stannade vi vid Blue Mountains i några timmar. Hälften av tiden gick åt till att köa. Även om det var jätte fint så var mina förväntingar större. Men nu har man sett det i alla fall. Efter det blev det ett besök på en djurfarm där man fick se australiensiska djur och sen fick vi ta ett foto med koalan också! Tillslut åkte vi båt tillbaka till Sydney.
Tisdagen spenderade på Bondi! Det var lite mera människor än när jag var där i oktober, men plats fanns det ju också för oss. Kommer ihåg då jag sett på Bondi Rescue på TV och tänkt att dit vill jag fara någon dag. Och sen ligger man där mittiallt bara sådär. Sjukt. Vädret var återigen super och efter några timmar på stranden så testade vi på Hungry Jacks (samma som Burger King). Kollade lite i några butiker före vi tog bussen till Norra Sydney, där vi skulle bo resten av dagarna.

På onsdagen var det ju nyårsafton. Runt 12 tiden åkte vi in till centrum för att sedan köa i en halvimme för att komma in på ett område där man kunde se raketerna. Vi var inte förberedda på det bästa sättet, då vi hade kjolar på oss, ingen hatt med oss eller något annat som man kunde fördriva tiden med. Inne på området träffade vi två kompisar som jag lärt känns under min tid på farmen. Spelade kort och chillade. På området rymdes 17 000 människor, så lite fullt var det ju plus att det var ganska jobbigt att bara vänta i 10 timmar. Men det var nog värt det. Raketerna var bättre än bra! Svårt att förstå att man  sett det och att man varit där på nyåret!
Torsdagen, vår sista hela dag i Sydney, blev en cilldag. Åkte en sväng till Manly beach, som var riktigt najs! Låg på stranden i någon timme och kollade runt lite. På kvällen hade vi filmkväll, vilket jag inte haft sen jag vet inte när. Skönt.
På fredagen åkte vi in till centrum, lämnade väskorna i ett hostell och efter det träffade vi några vänner som jag också lärt känna under min tid under farmen. Gick lite runt, chillade lite i Botanic garden och sen åt vi lite Hungry Jacks. På eftermiddagen tog vi tåget till flygfältet för att sedan ta flyget till Nya Zeeland och Auckland, där vår resa fortsatte.

Sådär i korthet var vår vecka i Sydney lyckad! Vi hann med massor, vädret var bra och allt gick bra. Pengar gick ju mera åt en man hade tänkt sig och vårt KitKat ätande började ju också. Vet inte hur många vi åt under våra 3 veckor allt som allt, men några tiotals säkert haha.